23948sdkhjf

Pop-up’s afhjælper butiksdød

Pop-up er en stigende tendens på butiksmarkedet, hvor lejerne efterspørger pop-up til rest- eller sæsonsalg, eller til at afprøve en lokal efterspørgsel.
Tomgang i butiksmarkedet kan have mange årsager, men overordnet set betyder internethandlen, at den fysiske butik skal tilbyde noget andet.

- Udlejerne tænker ofte konservativt og søger langtidsudlejning til lejertyper af dem, der fandtes flest af før i tiden. I dag skal udlejerne indstille sig på fleksibilitet og nytænkning. Korttidsudlejning kan booste energien i et hensygnende område. Hvis der er liv i bybilledet kan det også trække kunder til de eksisterende butikker, siger Frank Toft Heskjær, retailchef i EDC Erhverv Poul Erik Bech.

Mange mindre lejere efterspørger typisk pop-up, hvis de handler med sæsonbestemte varer, eller i forbindelse med et udsalg. Og det udgør en mulighed for udlejere med tomme lokaler.

De skriver EDC i en pressemeddelelse.

- Vi kender flere faste koncepter, der lever af at lave pop-up med sæsonbestemte varer. Men vi ser også, at andre aktører bruger det aktivt i forbindelse med udsalg eller til at lave f.eks. et julemarked. Nogle bruger forretningsmodellen til at teste et koncept eller en efterspørgsel af. Hvis man overvejer at åbne butik i en ny by, kan man teste, hvordan ideen modtages, inden man tager skridtet fuldt ud, siger Frank Toft Heskjær.

Det Gamle Apotek er en af de forretninger, der har gjort pop-up til en del af deres koncept. Virksomheden har en fast butik i hjembyen Tønder, som fungerer som engrosvirksomhed, der leverer varer til andre butikker.

Hvert år op til jul åbner Det Gamle Apotek 8-11 pop-up butikker rundt om i landet, hvor fokus i høj grad er på at få solgt ud af lageret.

De mange pop-up butikker er en god forretning for både dem og udlejerne.

- Vi har ofte held med at få en god forretning ud af vores pop-ups. Vi har flere gange oplevet, at de lejemål, vi har benyttet, hurtigt bliver lejet ud igen, fordi vi viser, at der kan skabes en god forretning i det, siger Henning A. Tygesen, ejer af Det Gamle Apotek.

Han mener derfor også, at den øgede genudlejningsfaktor kan være et godt argument, når man som virksomhed skal forhandle sig ind som lejer på en korttidskontrakt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063